Home » Rassen » Orks

Orks

Leefomgeving

Qua leefomgeving zijn Orks niet echt kieskeurig, ze leven overal zonder problemen. Als er een huis staat, is dat gunstig voor ze, maar veelal leven ze in de buitenlucht van de grot. Soms maken ze gebruik van tenten maar dit komt zelden voor.
Een van die tenten behoort toe aan de stam-leider, dit is de grootste tent of woonplek die er te vinden is in dit soort kampen.
Verder maakt het ze niet zo heel erg veel uit. Of ze nou een hooibaal hebben om op te slapen, of alleen de koude stenen, een Ork past zich wel aan naar zijn of haar omgeving.

Taal en geschrift

De taal der Orks is een laag gegrom dat bijna dierlijk klinkt. De stemmen van Orks zijn van zichzelf vaak al rauw en hun taal maakt het er niet beter op. Soms is het erg lastig een Ork goed te verstaan.

Orks hebben een geschreven taal, maar deze wordt extreem weinig gebruikt. Door de jaren heen is er veel geschrift verloren gegaan omdat ze er geen waarde aan hechten. Het beetje Ork-geschrift dat er nog is ziet er meer uit als kleine tekeningen met wat tekens erdoor. Hetgeen waar je een Ork-geschrift altijd aan kan herkennen is het feit dat zij schrijven met bloed; dan wel dat van hunzelf, dan wel dat van hun vijand.

Goden

SoïturaOrks zijn vaak grote aanhangers van Soïtura, de godin van strijd en genezing. Ze respecteren en vereren haar enorm, ondanks dat ze vaak de rode kleur kledij die bij hun godin hoort, negeren.
Orks zijn ook vrij hard in hun geloofsovertuiging, Soïtura is de eerste godin die je aanhangt. Het is echter wel toegestaan een tweede god of godin aan te hangen, zolang die maar niet de overhand neemt.
Met name Orks die genezers zijn aanhangen Livitia, de godin van leven en genezing en de zuster van Soïtura. Het komt dan ook wel eens voor dat een Ork Livitia meer aanhangt dan Soïtura puur vanwege de beroeps keuze. De andere Orks kijken dan dikwijls de andere kant op en negeren dit omdat ze heel goed weten dat Soïtura en Livitia, en hun respectievelijke domeinen, hand in hand gaan.

Er is dus niet echt sprake van dat zij een bepaalde god of godin verafschuwen, zolang Soïtura (of Livitia) maar op nummer 1 staat in hun vereringen.

Uiterlijk

De huidskleur van een Ork is donkergroen of bruin. Hun oren zijn puntig maar groter en grover dan die van een elf. Ze hebben slagtanden maar die zijn klein, de rest van hun tanden zijn net zo puntig als die van een Goblin en vaak vies en slecht onderhouden.
Orks zitten vaak vol littekens, wonden en hebben soms zelfs afgebeten oren o.i.d.

Het meest opvallende aan dit type groenhuid is dat zij wel haar hebben op hun hoofd, in tegenstelling tot de andere groenhuiden. Ze dragen dit vaak in een paardenstaart hoog op hun achterhoofd en hangen hier graag dingen als botten en veren in. Voor Orks is hun haar een trots en ze laten het dan ook graag zien. Maar in tegenstelling tot dwergen rouwen zij er niet om als hun haar word afgesneden of verloren gaat in een gevecht.

Orks zijn de grootste groenhuiden die er zijn. Hun bouw is erg grotesk en stevig.
Ze benadrukken deze bouw graag door kleding te dragen die hun nog breder laat lijken. Grote bontvellen en vele laagjes rafelige kleding laten ze nog breder lijken. Ze halen hun kleding overal vandaan en schromen dan ook niet om eventuele stukken huid van andere rassen te dragen als ornament of kledingstuk.

Voor Orks maakt het vaak niet uit welk beroep ze hebben, bijna allemaal dragen ze pantser, of je nou alchemist of soldaat bent. Bij voorkeur dragen ze dik lederen bepantsering of zelfs maliën of metalen pantser, zolang het ze maar breder laat lijken.

DU_By_DMVDBERG_LOGOD-53
Fotograaf: Dani’el van den Berg; Concept: Layers; Kostuum ontwerp: Layers, MyFx en Jørgen van Straten; Modellen: Stefan Voogt en Vincent van Hoek

Kennis en vaardigheden

Als Orks ergens in uitblinken is het vechten. Vanwege hun robuuste en grote bouw kunnen zij menig persoon angst inboezemen door alleen al hun aanwezigheid.
Er wordt vaak gezegd dat Orks dom zijn, maar zodra het op strijd aan komt is niets minder waar. Ze weten heel goed hoe ze een gevecht moeten winnen met tactiek, bruut vermogen en wilskracht.
Als je wil leren vechten dan moet je dat vragen aan een Ork, hoewel hun leermethodes niet iedereen bevalt.

Gedrag

Er wordt veelal gezegd dat het denkvermogen van Orks wordt goed gemaakt door hun brute kracht, ofwel dat ze dom zijn. Maar dit is niet waar (hoewel er per individu uitzonderingen zijn natuurlijk).
Orks zijn best snuggere wezens hoewel ze kort lontje hebben en soms zonder al te veel denkwerk zichzelf in een gevecht of andere problemen storten. Als een Ork de tijd neemt en interesse heeft in een bepaald iets, dan kan je zien dat het niet alleen domme vechtmachines zijn. Maar zodra er maar even op geslagen kan worden en het eventuele problemen oplost is dat altijd mooi meegenomen.
Naast hun brute kracht zijn Orks ook best sadistisch. Ze vinden het leuk om hun slachtoffers dagen of zelf weken als een soort van speeltje te gebruiken. Ze zijn hierin niet subtiel maar recht door zee. Orks zijn dan ook niet zo goed in het bijvoorbeeld lang martelen van iemand, meestal sterft die persoon na een paar uur fysiek geweld namelijk aan zijn of haar verwondingen.

Orks leven in stammen, en elke stam heeft zijn eigen leider. Deze leider heeft misschien een paar Orks onder zijn commando staan, maar het kan ook zijn dat hij dat niet heeft.
Om leider van een Ork-stam te worden moet je de huidige leider uitdagen tot gevecht en hem doden. Maar de echte test komt pas daarna; het behouden van de status. Je moet niet alleen fysiek sterk en groot zijn, maar mentaal moet je gewiekst en listig zijn. Het komt dan ook wel eens voor dat een Ork leider wordt van zijn stam om een paar weken later te worden gedood door een nieuwe leider. Soms komt het ook voor dat een Ork-leider jaren zijn positie behoudt.

De andere Orks in de stam vechten onderling uit wie de baas is over wie, het is simpelweg het recht van de sterkste. En als je niet sterk bent maar wel slim kan je ook iemand onder jou krijgen.

Daarnaast zijn Orks verzot op vlees, het liefst rauw en rechtstreeks van het bot. Het vreemde is alleen dat ze geen kannibalen zijn. Ze zullen niet iemand willens en wetens doden om die daarna op te eten, maar zodra iemand toch al dood is dan maakt het niet meer uit. Het is immers zonde om iets wat prima als voedsel kan dienen te verspillen.
Tot opluchting van de andere rassen eten Orks ook nog andere dingen; ze eten eigenlijk alles wat eetbaar is en soms ook dingen die niet eetbaar zijn, met alle gevolgen van dien.

Orks zijn dus grote en sterke wezens maar ze hebben een zwakte, magie. Ze kunnen het wel gebruiken, en ze kunnen de schade die magie doet ook ontvangen zoals elk ander dat doet, maar ze snappen niets van magie.
Als een Ork magie kan bedrijven is dit vaak een geluk en iets wat zeer weinig voor komt. Hoe het kan dat de ene Ork wel magie kan gebruiken en de andere niet, dat is tot op heden nog onbekend. Dit komt waarschijnlijk omdat geen enkele Ork de interesse of tijd heeft genomen dit uit te zoeken. En al zeggen ze het niet hardop, ze vrezen magie, en zeker Orks die magie bedrijven, te erg om het uit te willen zoeken.

DU_By_DMVDBERG-48
Fotograaf: Dani’el van den Berg; Concept: Layers; Kostuum ontwerp: Jørgen van Straten; Model: Stefan Voogt

Samenleving

Onderling zijn Orks heel gemoedelijk naar elkaar. Iedereen mag zeggen wat hij of zij vindt, alleen riskeer je iemand te beledigen of boos te maken en een klap te krijgen.
Het is puur het recht van de sterkste en als je een grote bek hebt tegen iemand die sterker is dan jij, kan dit heel vervelend voor je uitpakken.

Zoals al eerder verteld leven Orks in stammen. Het komt veelal voor dat in deze stammen ook goblins wonen. De goblins dienen de Orks en op hun beurt krijgen de goblins restjes voedsel. Dit klinkt mooi, maar de goblins die eigenlijk als slaven dienen krijgen het veelal hard te verduren.
Naast goblins zijn er ook andere rassen die de Orks als slaven gebruiken. Mensen, Draca’s en Gnomes zijn ook erg populair want die zijn makkelijker te onderdrukken, maar het komt ook wel eens voor dat ze een drow, doom elf, vampier of dark dwarve als slaaf hebben. Deze laatste kost de Ork vaak veel moeite om onderdrukt te houden, en deze slaven hebben vaak ook hun eigen agenda en laten zich enkel onderdrukken om zo de Orks een loer te draaien.

Orks hebben geen hekel aan de andere duister-rassen of een voorkeur voor een ras. Ze vinden het allemaal wel best, zolang je hun geen kwaad berokkend is het eigenlijk wel prima in hun optiek.
Als een ander ras de Orks een dealtje aanbiedt dan gaan ze die graag aan, en hoewel het voor een Ork er vaak op het eerste gezicht gunstig uitziet, draait het later om en raken ze in de problemen. Uiteraard draait dit er op uit dat de Ork-stam dan in de aanval gaat. Dit zorgt ervoor dat de ene Ork-stam wat moeilijker tegenover een bepaald ras staat dan de ander, en dit verschilt ook per individuele Ork.
Soms komt het voor dat andere rassen adviseurs zijn van de Ork-leider. Met name drow en vampiers zijn hier heel goed in om hen te helpen. Orks zijn af en toe niet zo handig met politieke spelletjes en laten zich dan maar wat graag adviseren. Helaas draait ook dit erop uit dat ze een loer wordt gedraaid.

De kinderen van Orks worden van jongs af aan net zo behandeld als de volwassenen elkaar onderling behandelen. Je moet sterk zijn en voor jezelf opkomen, doe je dit niet dan heb je geen schijn van kans op leven. Het komt dan ook veel voor dat er weinig jonge Orks zijn omdat er zó bruut met ze wordt om gegaan dat ze dood gaan.
Jonge Orks onderling vechten ook veel met elkaar om uit te maken wie de sterkste is. Spelen is er vaak niet bij, het is meer knokken en ook hier lopen ze het nodige letsel in op.

De Orks hebben een paar speciale gewoontjes. Allereerst, als een Ork een gevecht in gaat bidt hij kort even naar Soïtura. Als de Ork klaar is met vechten doet hij dit nog een keer. Het zijn een soort schietgebedjes en dankgebedjes richting hun godin.

Daarnaast hebben de Orks 1 grote feestdag waar zij Soïtura, en de andere goden, vereren. Er is de hele dag eten dat door slaven wordt aangedragen en als toppunt is er een arena. In deze arena wordt gevochten om iedereen te vermaken en om zich te bewijzen aan hun godin. De Ork die uiteindelijk alle andere Orks verslaat wint de competitie en wordt voor 1 jaar de rechterhand van de leider, mits de leider niet zelf de winnaar is. Want ja, ook de stamleider doet mee aan dit evenement.
Dit gebruik komt ook bij de Dark Dwarves voor, hoewel de Dark Dwarves vaker dit soort arena’s inrichten buiten feestdagen om. Het is dan ook veel voorkomend dat Dark Dwarves graag meedoen in de arena van de Orks en andersom.

DU_By_DMVDBERG_LOGOD-50
Fotograaf: Dani’el van den Berg; Concept: Layers; Kostuum ontwerp: Layers en MyFx; Model: Vincent van Hoek

Geschiedenis

Volgens de legende bestaan Orks al heel erg lang, echter is hier nooit bewijs voor geweest.
Toen de oorlog tussen licht en duister uitbrak stonden de Orks meteen vooraan om te vechten. Dit was puur en alleen om het vechten. Ze werden dan ook veel ingezet op de frontlinie door de andere rassen en zij waren ten tijde van de oorlog uitstekende bodyguards.
Toen de oorlog voorbij was wisten de Orks niet helemaal meer wat ze met hun tijd aan moesten. Onderling braken vele gevechten uit, en ook andere duistere rassen waren al snel de dupe.
Uiteindelijk kwamen de Orks tot inkeer en wisten ze het geweld te beperken binnen hun eigen ras.

Limieten

  • Het is niet mogelijk om de Ork leider uit Dokart Eyian te spelen.
  • Het is niet mogelijk om de Ork leider uit Ains Eyian te spelen.